marți, 22 iunie 2010

Ficaciori de stiuca - reteta cu dedicatie speciala *)


Sincer sa fiu, asteptam de multa, de foarte multa vreme, sa ma mai duc la o pescuiala de stiuci! Si asta numai pentru faptul ca, acum ceva vreme (sa tot fie vreo 2-3 ani), am vazut pe un post de televiziune o metoda de preparare a ficateilor de stiuca.
Atat de simpla si atat de usoara e aceasta reteta, incat cred ca o poate face oricine, cu conditia sa pescuiasca (sa cumpere) stiuca. Daca o cumparati, sa nu fie congelata ci proaspata!
Si nu mai are sens sa mai ascund sursa de inspiratie: este vorba de renumita emisiune a lui Radu Anton Roman, care a fost prezentata de PRO TV: “Bucataria lui Radu” (pe care o urmaream la acea vreme cu “sufletul la gura”).
Ingrediente:
Unt
Sare
Piper
Vin alb
Paine toast
Ficati de stiuca

Ei bine, aici e vorba de cate stiuci beneficiati si de ce “calibru” e fiecare stiuca, pentru ca in functie de ele si de marimea lor, aveti mai multi sau mai putini ficaciori.
Fata de emisiunea lui Radu Anton Roman, unde a pregatit ficatul unei singuri stiuci, eu am avut posibilitatea sa prind 7 stiuci, destul de mari, care aveau ficateii maricei. Si am incercat sa-i gatesc pe toti.
De ce zic ca am incercat, pentru ca dupa ce ne-am reintors de pe “balta”, la gazda mea, bunul meu (poate prea bunul meu) prieten Paul, am dorit sa fac un dus, dupa peripetiile pescaresti in care am “ars de viu” pe soarele torid pe care l-am avut la partida de pescuit si am uitat sa dau “indicatiile pretioase” celui care se apucase sa curete pestii pe care i-am pescuit (ginerele lui Paul, Stefan, care desigur a vrut sa ne ajute cu ceva din epuizanta noastra aventura).
Si din cauza aceasta, unii ficaciori de stiuca, au fost prea brutal scosi din pantecele pestelui si au rupt si fierea care s-a spart si a “compromis” ficatul stiucii. Dar nu-i bai! Am reusit sa recuperez dintre maruntaiele aruncate ale stiucilor (nu aruncate in gunoi, ci doar aruncate deoparte), ficateii a 4 sau 5 stiuculite. Fane, sper ca data viitoare sa fii cu bagare de seama cand lucrezi cu o stiuca!
Dupa cum se vede in poze, ficatii de stiuca au o culoare mai mult apropiata de culoarea  laptilor de peste, decat a unei culori clasice de ficaciori (maroniu inchis).


Asa cum spunea si Radu Anton Roman acesti ficatei sunt o delicatesa pe care pescarii din Delta o cunosc foarte bine si o pretuiesc mult de tot.
Am spalat ficateii cu multa apa rece (nu am folosit si maruntaiele, ca nu stiam ce o sa iasa. Poate data viitoare o sa incerc si varianta lui Radu Anton Roman!).

Preparare:
Dupa ce am spalat foarte bine ficateii de stiuca in apa rece, am incins o tigaie in care am  adaugat untul. Conform retetei lui Radu Anton Roman, la un ficatel de stiuca, se adauga 50 de grame de unt. Eu am pus aprotimativ 70 de grame pentru toti ficaciorii si a fost suficient.

Lasam sa se incinga untul si punem ficaciorii la prajit. Saram si piperam dar nu prea mult! Prajim circa 2-3 minute, intorcand ficaciorii de pe o parte pe alta!
Cand sunt rumeniti, peste ficatei am turnat si putin vin alb sec si mai lasam sa “fiarba” circa 1 minut, pentru a face si un sos specific.
Scoatem ficaciorii intro farfurie si punem cateva felii de paine (toast) in tigaia in care avem “aroma ficatilor” amestecata cu sosul de unt si vin, pe care l-am obtinut in tigaie.
Si conform retetei lui Radu Anton Roma, ficaciorii se servesc pe feliile de paine pe care le-am prajit in “sosul” de ficaciori.
Restul retetei puteti sa-l urmariti pe siteul amintit.
Imi pare rau ca nu am poze prin care sa demonstrez ce am gatit, pentru ca, la momentul in care am pus pe masa “bunataturile” facute, toata lumea s-a grabit sa le deguste, mai ales ca nu sunt foarte multe si n-am mai avut timp sa fac pozele necesare cu preparatul fina!
Poate altadata o sa reusesc, daca fac reteta acasa, pentru ca le interzic degustatorilor mei, sa puna “botul” pe ce fac eu in bucatarie, fara sa fotografiez rezultatul!






























*) Dedic aceasta reteta prietenului meu Paul Tunschi si familiei lui, pentru ca daca n-ar fi fost ei, nu as fi putut sa fac posibila aceasta reteta, ca sa o pregatim, sa o degustam, sa o apreciem, sa o publicam si sa o fotografiem! Sa traiesti Nea Paule! Saru'mana tanti Silvia!



Un comentariu:

  1. Eu le-am facut si pane fetitei mele....Ii gatesc demult,de prin 1983,ca si laptii de altfel...

    RăspundețiȘtergere