marți, 14 septembrie 2010

Salau de Dunare in sos de vin cu ciuperci


Cu aceasta reteta de şalau, incep sa ma "infrupt" din capturile mele pescuite si vanate. Pai nu? Cat sa mai astept? O sa am timp in sezonul de vanatoare si pescuit sa refac stocurile de "delicatese"!
Reteta care o prezint acum e simpla, foarte gustoasa si nu necesita prea mari cunostiinte in ale gastronomiei.
Iar carnea alba si dulce a şalaului pescuit din apele Dunarii, este unica prin savoarea si aroma sa si da preparatului o perceptie senzoriala deosebita, pe care e bine sa o punem in evidenta.

Ingrediente pentru 2 persoane:
1 şalau din care scoatem 2 bucati de fileu cu pilele
400 g de ciuperci (eu am folosit ciuperci intregi champignon din borcane)
100 ml de vin alb sec
2 linguri de ulei de masline
70 g de unt (50g + 20g in functie de necesitati)
3-4 catei de usturoi, zdrobiti
cateva fire de cimbru proaspat
1 lingurita de otet de vin alb
sare si piper dupa gust

Preparare:
Şalaul nostru era deja curatat de intestine, urechi si solzi, inca de pe vremea cand am ajuns acasa cu capturile luate de pe malurile Dunarii. Dar daca achizitionati din piata un şalau proaspat, nu uitati sa-l curatati bine de cele nefolositoare in prepararea pestilor.


Taiem pentru inceput capul si coada pestelui. Apoi şalaul se taie pe langa sira spinarii pentru a obtine doua fileuri. Taierea se face pe langa aripioarele de pe spatele pestelui cu un cutit special de filetat. Capul, coada si sira spinarii şalaului, il putem pastra pentru eventualitatea prepararii unei ciorbe de peste.


Taiem şalaul in bucati care sa poata incapea in tigaia in care il vom praji. Aceasta tigaie o punem pe foc mediu, si turnam uleiul de masline pentru a se incinge. Cand uleiul e incins, punem usturoiul zdrobit si cateva crengute de cimbru proaspat, pentru a aroma uleiul si carnea de peşte. Fileurile de peşte taiate, le punem in tigaie cu pielea in jos, pe fundul tigaii. Presaram sarea si piperul peste peşte. Mai adaugam si cateva frunzulite de cimbru peste carne pentru a o aroma mai bine.


Lasam maxim 3 minute la prajit. Intoarcem fileurile pe partea cealalta. Parajim si aici maxim 2 minut. Acum punem vinul in tigaie si adaugam 20g de unt. Sosul care se va forma din aceasta combinatie (ulei de masline, unt si vin va fi sosul nostru pentru peşte).


Introducem tigaia (eu am cumparat o tigaie speciala pentru asa ceva, o tigaie Tefal cu maner detasabil, care e extraordinara!!!) in cuptorul incins in prealabil la 180ºC.

Salaul e introdus in cuptor cu vinul si untul pentru prepararea sosului

Lasam la copt maxim 10 minute. In acest timp, incepem sa pregatim garnitura de ciuperci. Dupa cum am spus, am folosit de data asta ciuperci Champignon din conserva, nefeliate. Nu stiu de ce, dar incep sa indragesc aceste conserve de ciuperci, poate si prin faptul ca ciupercile sunt mici, nu necesita curatarea lor dar si pentru faptul ca au si un gust deosebit atunci cand sunt gatite!
Asa ca, intro alta tigaie pusa pe foc mediu, punem restul de unt (50g), lasam sa se topeasca si punem ciupercile la sotat.


Puneti otetul peste ciuperci (pentru o aroma speciala), iar atunci cand incep sa-si lase apa, presarati sarea si piperul (daca e cazul) dupa gust. Lasati-le sa se rumeneasca bine si pe toate partile.


Ciupercile sunt acum rumenite asa cum imi plac mie. Scoatem tigaia de pe foc. Pestele din cuptor a avut timp suficient sa se gateasca si in interior. Deci toate sunt pregatite pentru montarea preparatului.
Punem fileul de peşte in farfurie, turnam sosul format in tigaie peste el si mai adaugam ciupercile sotate. Pentru ornare, cateva frunzulite de "ceva verde" - eu imi pun cimbrisor sau ori ce in afara de patrunjel, la care am alergie. Voi va puteti presara cu totul altceva decat mine, dupa preferinte.
Conteaza gustul si aroma preparatului nostru! Nu?
Miroase extraordinar de bine iar gustul ar trebuisa fie pe masura!



Salaul de Dunare in sos de vin cu ciuperci ... Done!

POFTA BUNA!


5 comentarii:

  1. o imagine apetisanta,nu spui cit de...ai infipt iar cutitul in rana unuia care e mort dupa 2 chestii:peste si ciuperci!si tu le-ai contopit aici intr-un mod superb!

    RăspundețiȘtergere
  2. @alison:
    Iti multumesc pentru aprecierea ta si in acelasi timp imi pare rau ca iti "provoc suferinta" iarasi!
    Dar si eu "sufar" la fiecare preparat pe care-l fac. Pentru ca le fac cu pasiune! Si dupa gusturile mele, desigur!
    Le public pe blog pentru a le impartasi cititorilor mei si prietenilor mei. Chiar daca "sunt dureroase"!
    Bucurati-va de ele!!!
    :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu ma pot abtine sa nu comentez :) Nici nu mai intru pe blogul tau ca mi se face foame :)
    Reteta arata intr-un mare fel! Ma duc sa mananc ceva :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Eu, fan salau. Orice peste, de fapt, care are doar oasele necesare, nu surplus. Deci, reteta pica la mare fix, iar dieta poate deveni amintire pentru o clipa, din motive de unt. Combinatia trebuie sa fie... sfasietoare, asa ca o sa cumpar ceva salau. "Stilourile" de strapazan pe care le-am prins eu in toamna asta le-am dat drumul sa creasca mari.

    RăspundețiȘtergere